U mag dan wel een fantastisch product hebben, maar als uw klantendienst niet behulpzaam is, onbetrouwbaar is, of gewoon moeilijk in contact te komen, dan horen de mensen het en verliest u er klanten over. Dat is een grote reden waarom investeren in klantendienst de sleutel is tot zakelijk succes op lange termijn.

Maar wat betekent het om geweldige klantendienst te bieden en hoe kunt u ervoor zorgen dat elke klant een geweldige ervaring heeft met uw bedrijf als hij of zij om hulp vraagt? We hebben verschillende manieren geïdentificeerd om uw klantendienst aan de top van uw branche te plaatsen.

Wat is goede klantendienst?
Goede klantendienst betekent het volgen van best practices zoals het waarderen van de tijd van klanten, het hebben van een prettige houding en het leveren van deskundige en vindingrijke middelen, maar dat u ook een stap verder gaat om de verwachtingen te overtreffen – in plaats van alleen maar te voldoen aan de verwachtingen.

Om de verwachtingen van uw klanten te overtreffen en een goede klantendienst te bieden, volgt u de onderstaande suggesties.

1. Ken uw product
Als customer support agent bent u de hele dag bezig met het oplossen van problemen voor klanten en dat betekent dat u een productexpert moet zijn.

Uitgebreide kennis van uw product is een essentiële vaardigheid van de klantendienst. Idealiter moet u in uw product geloven, in staat zijn om functies te bespreken en cases op een inzichtelijke manier te gebruiken, en uw klanten laten zien hoe het product hen ten goede kan komen – om nog maar te zwijgen van het oplossen van problemen die niet goed werken!

Het is uw taak om uw klanten te helpen het meeste uit hun aankoop te halen en het gevoel te geven dat ze echt waar voor hun geld hebben gekregen. Maak het uw doel om alles te weten te komen over uw product, zodat u uw klanten kunt verbazen met tijdige aanbevelingen voor het gebruik van nieuwe functies en diensten.

2. Handhaaf een positieve houding
Attitude is alles, en een positieve houding gaat ver in het leveren van een uitstekende klantendienst.

De juiste houding verandert negatieve klantervaringen in positieve klantervaringen. Aangezien de meeste klantinteracties niet face-to-face zijn, moet uw houding weerspiegeld worden in uw taal en uw toon.

Het is gemakkelijk om de toon van de schriftelijke communicatie verkeerd te interpreteren en e-mail of live chat kan koud overkomen. De hersenen gebruiken meerdere signalen om de emotionele toon van iemand anders te interpreteren, waaronder lichaamstaal en gezichtsuitdrukking, waarvan er veel online ontbreken.

Wees niet bang om emojis te gebruiken om warmte en goed humeur over te brengen, of om de telefoon op te nemen als u een e-mail of chatgesprek spannend vindt.

3. Creatief probleemoplossend
Meer dan 80% van de klanten heeft gekarnd omdat ze een slechte klantendienst hebben ervaren. Daarom moet u zich inzetten voor het oplossen van problemen voor uw klanten en het een centraal onderdeel van uw supportfunctie maken – en er zullen altijd problemen zijn om op te lossen.

Bent u op zoek naar een klantendienst? Bekijk hieronder een aantal grote klantendiensten die u kunt bereiken:

Scarlet klantendienst
Orange klantendienst
Amazon klantendienst
Paypal klantendienst